De nukken van App Store beoordelingen [UPDATE]

Je kent ze wel, beoordelingen. Of het nu een vergelijkingssite is, een pagina op Facebook of een nummer in de iTunes store, beoordelingen zijn overal. Beoordelingen kunnen erg handig zijn. Als je slechte beoordelingen over een product leest denk je wel eerst goed na voordat je tot aankoop over gaat. Een goede beoordeling zorgt er aan de andere kant weer voor dat je misschien juist voor een product gaat wat misschien een tweede of derde keus was.

Tot zover niets mis mee. Maar als je verder gaat kijken, en dan in het specifiek App Store beoordelingen, is het helaas niet allemaal rozengeur en maneschijn. Als er iets mis is met de App (of product), terecht of onterecht, dan wordt er snel geklaagd. Een paar voorbeelden.

12 Dagen Cadeaus

1 ster; Rot Cadeaus
Justing Timberlake als cadeau dag1? Ga toch weg!

1 ster; Voorgaande jaren beter
Slechte apps dit jaar allemaal spellen voor kinderen van onder de zes

1 ster; Echt slecht.
Al die tijd wacht op muziek en apps waar je niets aan hebt.

Ok, dat je Justin Timberlake niet kan waarderen, daar kan ik nog inkomen. Maar waarom een 1 ster beoordeling geven, je krijgt het nummer gratis. Een neven effect van de ’12 dagen cadeaus’ App is ook nog eens dat de gratis Apps en nummers ook slechte beoordelingen krijgen.

Netflix

2 sterren; Matig
Ik vind het aanbod erg tegenvallen. Heel erg gedateerd en erg beperkt.

1 ster; not worth the money
Aanbod is werkelijk lachwekkend.

Bovenstaande voorbeelden hebben niets met de kwaliteit van de App te maken, maar met het aanbod of een persoonlijk ongenoegen.

1 ster beoordelingen om op te vallen
Maar er gebeuren nog veel meer bijzondere zaken in de App Stores. In de Turkse Google Play store bijvoorbeeld. Hier krijgen Apps ‘positieve 1 ster’ beoordelingen. Huh, wat? Er is een artikel verschenen op AppWared.com die uitgebreid naar dit fenomeen heeft gekeken. Een aantal voorbeelden (vertaald):

1 ster; Goed, een zeer goed spel! Ik gaf 1 ster zodat mijn commentaar wordt gezien.

1 ster; Het spel is een voorbeeld van hoe een goed spel zou moeten zijn! Ik gaf 1 ster, omdat ik wil dat mijn reactie wordt gezien.

1 ster; Super!

Omdat de Google Play Store de beoordelingen sorteert op relevantie, komen de 1 ster beoordelingen hoger te staan.

“Maar wat dan nog?”
Ik hoor het je denken. Slechte beoordelingen zijn voor een developer lastig te verkroppen, er is vaak veel tijd en geld in de ontwikkeling gestoken. En voor developers die afhankelijk zijn van App Store verkopen kan dit veel uitmaken.

Negatieve beoordelingen zorgen er ook voor dat de App minder goed vindbaar is en zakt op de ranglijsten in de App Stores en dat de developers een slechtere reputatie krijgen.

Vragen om beoordelingen
Voor Afdaling (maar ook voor Sneeuwhoogte) wordt er na frequent gebruik gevraagd of je een review wil achter laten. Is het wenselijk om gebruikers ‘lastig’ te vallen met deze popups? Is het gebruikersvriendelijk? Liever doe ik het niet, maar het helpt wel. Het brengt namelijk een goede balans in de beoordelingen. Voorlopig toch maar doorzetten?

Is er een oplossing?
Is het reageren op een beoordeling een oplossing? Dit is een mogelijkheid. Je kan dan direct feedback geven op een vraag of probleem. Maar wellicht is er nog een andere oplossing.

Een interessante oplossing van Marco Tabini – MacWorld is om de reviewer een keuze te geven. De beoordeling plaatsen of een support verzoek versturen. Indien er gekozen wordt voor de laatste optie wordt de gebruiker geholpen, het product kan er beter van worden en de beoordelingen zijn meer in balans.

Ik heb gelukkig weinig last van negatieve reviews op de Apps die ik heb ontwikkeld. Echter verbaas ik mij ook regelmatig over reviews die ik ontvang. Ik, als developer, denk dan ook dat ze niet altijd terecht zijn.

Ik ben het eens met een oplossing die Marco Tabini beschrijft, maar daarnaast kan je dat nu ook al faciliteren. Met Afdaling App biedt ik bijvoorbeeld een support optie aan in de App zodat er bij eventuele problemen contact opgenomen kan worden. Vaak krijg ik dan gebruikersvragen. Uiteraard antwoord ik dan ook a.s.a.p.

Update:
Er is een interessant artikel verschenen op Venture Beat over ‘In-app review’ in het geval van Flappy Bird. In dit artikel staat beschreven wat reviews kunnen doen voor de ranking in de app store op basis van het aantal en beoordeling in een review. Developers verwachten dat de ranking met de volgende berekening wordt berekend:

Ranking = (# of installs weighted for the past few hours) + (# of installs weighted for the past few days) + REVIEWS (star rating + number of reviews) + Engagement (# of times app opened etc.) + Sales ($)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *